سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کتاب -مقاله-پایان نامه
هر که در انتخاب برادران، ارزیابی را مقدّم ندارد، فریب خوردگیْ او را به مصاحبت با بدکاران می کشاند . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   ُسهراب  

شنبه 87 آذر 23  12:0 صبح

سخنرانیها ،مقالات ،تالیفات و فعالیتهای حجت الاسلام دکتر معصومی 

جلسه گفتمان دینی جوانان با حضور دکتر معصومی در سالن اجتماعات دبیرستان الزهراء شهرستان اقلید 
گروه شهرستانها: جلسه گفتمان دینی جوانان با سخنرانی حجت الاسلام دکتر معصومی از اساتید دانشگاه تهران و حضور صدو پنجاه نفر از جوانان بیست و سه اسفند ماه در دبیرستان نمونه دولتی الزهراء (س) برگزار شد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فارس نما، دکتر معصومی در قسمتی از سخنان خود گفت: لازم است امروز بحث حجاب را بیشتر و جدی تر مورد توجه قرار دهیم چون ما در شرایطی قرار گرفته ایم که حچاب دیگر نمی تواند یک جریانی باشد که از طرف دیگران به ما تحمیل شود و یا محیط برای ما انتخاب کند بلکه باید حجاب یک انتخاب آزادنه باشد و کسی که می خواهد حجاب داشته باشد باید فلسفه حجاب را بداند و آزادانه انتخاب کند تا آنگاه محیط و شرایط حجاب را تغییر ندهد. وی افزود: در دنیایی که بیش از شش میلیارد نفر زندگی می کند هر کس به هر شکل و شمایلی که بخواهد زندگی می کند حال می خواهیم بدانیم که چه شده و فلسفه آن چیست که در یک گوشه از این دنیای پهناور یک جمعیتی پیدا شده و حجاب را به این شکل انتخاب کرده اند و دلیل انتخابش چیست. این استاد دانشگاه گفت: به این سئوال جوابهای متعددی داده شده یکی از این جوابها این است که ما مسلمانیم و وظیفه شرعی ماست و به این دلیل حجاب را انتخاب کرده ایم که این جواب بسیار خوب و مورد قبول ماست، اما دلیلی که من می خواهم امروز برای شما مطرح کنم این است که خداوند زن و مرد را برای یکدیگر آفریده و جاذبه های بین آنها را وجود آورده که اگر این جاذبه ها با بی حجابی از بین برود دیگر چارچوب زندگیها از بین خواهد رفت. دکتر معصومی ادامه داد: ببینید اگر ما به دنیای غرب نگاه کنیم که حجابها کنار رفته و بی حجابی در جامعه رواج دارد دیگر هیچ جاذبه ای بین زن و مرد وجود ندارد و این باعث از هم گسیختگی خانواده ها شده به شکلی که حتی بعضی از آنها به حیوانات رو آورده اند چون دیگر محبت بین آنها وجود ندارد. وی در پایان سخنرانی خود از خواهران خواست که بخاطر حفظ زندگی و ایمان خود حساسیت بین زن و مرد را حفظ کنند و در ادامه به سئوالات شرکت گنندگان پاسخ داده شد. قبل از سخنرانی دکتر معصومی حجت الاسلام میر قادری سرپرست اداره تبلیغات اسلامی اقلید به استاد و جوانان شرکت کننده در جلسه گفتمان جوان خیر مقدم گفته و از جوانان خواست که وقت را غنیمت شمرده و از حضور استاد نهایت استفاده را بنمایند. انتهای خبر/

..............................................................................................................................................

صورتجلسه شورای فرهنگی واحد علوم تحقیقات (34)

 

اعضای جلسه: آقایان دکتر مهرداد نوابخش ( معاون دانشجویی- آموزشی) ، حجت الاسلام ابولقاسم طیبی ( مسئول نهاد مقام معظم رهبری در منطقه 8)،‌دکتر خلیل علی محمدزاده (معاون فرهنگی) رحیم شینی مقدم( دبیر کانون هلال احمر)، دکتر جعفر رحمانی کهنمویی(دانشجوی مقطع دکترای تخصصی)، سید ابراهیم حسینی(عضو هیئت علمی واحد) و آقای کیانوش بستاک(مسئول بسیج دانشجویی واحد).

تاریخ تشکیل جلسه: روز یکشنبه مورخ 3/3/84 سات 9:00 الی 11:00

محل تشکیل جلسه: دفتر معاونت فرهنگی واحد علوم و تحقیقات

در ابتدای این جلسه اعضای شورا با بحث و تبادل نظر در ارتباط با مسئله حجاب، روند و پیگیری این موضوع در واحد را رو به پیش و طرح اجرایی موجود را موفق ارزیابی کرده و خواستار تداوم ان شدند.

همچنین از برگزاری نمایشگاه فرهنگ و تمدن آفریقا که مورد استقبال گسترده دانشجویان و اعضای هیات علمی واحد قرار گرفته تقدیر و تشکر به عمل آمد، آنگاه جلسه وارد دستور شد و مصوبات آن به شرح زیر می باشد.

1- برگزاری مراسم بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در کلیه دانشکده ها از سوی دفاتر فرهنگ اسلامی و نهادهای دانشجویی و اعزام گروههای مختلف از دانشجویان برای بازدید و شرکت در برنامه هانی حسینیه جماران و مرقد مطهر امام خمینی (ره).

2- بازدید دانشجویان رشته های مختلف از سازمان صدا و سیما و دکل تاسیس تلویزیونی جماران به سرپرستی دانشجوی واحد آقای پوراقبال از تیرماه لغایت اسفند ماه با ظرفیت حداکثر ماهیانه 20 نفر.

3- موافقت با اردوی فرهنگی - علمی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان به شهرستان کاشان به سرپرستی استاد درس آقای دکتر سپهر.

4- نشست اخلاقی - عرفانی و پاسخ به سوالات دانشجویان با برنامه ریزی مدیریت مطالعات و پژوهشهای فرهنگی واحد و سخنرانی حجت الاسلام دکتر معصومی روزهای دوشنبه هر هفته مورد تایید قرار گرفت.

5- برگزاری نشستهای دانشجویان برای مشارکت فعال در انتخابات ریاست جمهوری و ذکر ضرورت ها بدون جهت گیری خاص سیاسی در دانشکده های صنایع غذایی و علوم انسانی 2 در ایام انتخابات از سوی مدیریت مطالعات و پژوهشهای فرهنگی واحد.

6- برگزاری کنفرانس جواهر شناسی با سخنرانی آقای دکتر ادیب و همکاری وزارت معادن و صنایع و کانون هلال احمر به شرط اخذ موافقت کتبی از گروه زمین شناسی و معاونت پژوهشی واحد.

7- صدور مجوز برای انتشار نشریه " بیولوژی" در زمینه علمی - فرهنگی به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی سرکار خانم نوشین نقش دانشجوی دکترای فیزیک جانوری مورد موافقت قرار گرفت.

8- صدور مجوز برای انتشار نشریه "نجوم" در زمینه علمی - خبری و تحلیلی به صاحب امتیازی نیما بلوکی و مدیر مسئولی فاطمه کیانی راد از دانشجویان رشته فیزیک مورد موافقت قرار گرفت.

9- تغییر انتشار ماهنامه تغذیه به دو ماهنامه و به صاحب امتیازی مریم مرادف و مدیر مسئولی محمود اطروشی دانشجویان رشته تغذیه مورد توافق قرار گرفت.

10- لغو مجوز نشریه "نگاه دیگر" به دلیل فارغ التحصیلی مدیر مسئول و تحریریه آن مورد موافقت قرار گرفت.
...............................................................................................................................................

توسعه اخلاق اسلامی در جامعه از اهداف گفتمانهای دینی است.

حجت الاسلام دکتر جمشید معصومی نیز طی سخنان خود خواستار شناسایی افرادی شد که بتوانند پیام این طرح گفتمانهای دینی را منتقل و برای تعامل سازمان با نهادهای مربوط برنامه ریزی مناسب داشته باشند .

وی با اشاره به ضرورت تعامل سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان آموزش و پرورش، گفت: برای پیشبرد این برنامه ها می توان از صدا و سیما، مبلغین و روحانیون مستقر در استانها استفاده کرد و اساتید به نوشتن کتاب تشویق و ترغیب شوند تا به عنوان نیروی ماهر و متخصص تأثیرگذار باشند.
..........................................................................................................................................

ارسال به دوستان نسخه چاپی خبر

دوشنبه 15 خرداد 1385 11:32:11 شماره‌ خبر :52693 
منظومه‌های قرآنی در تنگنای قافیه/17
یک مترجم قرآن: ترجمه‌های منظوم قرآن برای عموم مردم جذابیت ندارد 




گروه ادب: فضای کلی جامعه، ترجمه‌‌های روان و گویای قرآنی می‌خواهد و قالب‌های شعری در حالی که برای عده‌ی خاصی جذابیت دارند، مورد توجه عموم مردم قرار نمی‌گیرند. 

حجت‌الاسلام «جمشید معصومی» استاد دانشگاه و مترجم قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با بیان این مطلب گفت: اگر ما بتوانیم قرآن را به زبان‌های روز دنیا ترجمه کنیم به طوری که تعداد بیش‌تری از افراد جامعه‌ی بشری بتوانند از این کتاب آسمانی استفاده کنند، کار بزرگی انجام داده‌ایم. 

وی افزود: از مهم‌ترین ارزش‌هایی که دین ما بر آن تأکید دارد حفظ کلام خدا از هر گونه تحریف است و این ارزش‌ها به هیچ وجه نباید خدشه‌دار شوند تا بشریت بتواند با خیال آسوده از این کلام الهی استفاده کند. شاعران‌معانی‌اصیل قرآن‌رااشاعه‌دهند 
جهت‌گیری در ترجمه‌ها، اشعار و تفسیرها باید به سمتی باشد که معانی اصیل قرآن را اشاعه دهد و در جایی که نوع بیان و شعر ما باعث خارج شدن از این مسیر می‌شود، باید احتیاط کرده و اصل را بر پرهیز بگذاریم. 


معصومی ادامه داد: بنابراین با توجه به تنگناهای قالب‌های شعری، در منظومه‌های قرآنی معنا و مفهوم قرآن تحت تاثیر معادل‌های نامناسب قرار می‌گیرد و به درستی به مخاطب انتقال نمی‌یابد. 

وی یادآوری کرد: جهت‌گیری در ترجمه‌ها، اشعار و تفسیرها باید به سمتی باشد که معانی اصیل قرآن را اشاعه دهد و در جایی که نوع بیان ما و شعر ما باعث خارج شدنمان از این مسیر می‌شود، باید احتیاط کرده و اصل را بر پرهیز بگذاریم. 

جوان‌های امروز به قالب‌های شعر نو گرایش دارند 

معصومی درباره‌ی مخاطبان آثار منظوم گفت: جوان‌های امروز گرایش به قالب‌های شعر نو پیدا کرده‌اند و اشعار کلاسیک و ترجمه‌هایی در این سبک، مورد توجه آن‌ها قرار نمی‌گیرد. 

وی در پایان تصریح کرد: جوان‌های امروز، خواهان کارهای فانتزی هستند و سعی می‌کنند در کوتاه‌ترین زمان و با احساسی‌ترین کلمات به نتیجه‌ی مطلوب برسند. منظومه‌های‌قرآنی‌معنا‌رابه‌مخاطب‌منتقل‌نمی‌کند 
با توجه به تنگناهای قالب‌های شعری، در منظومه‌های قرآنی معنا و مفهوم قرآن تحت تاثیر معادل‌های نامناسب به درستی به مخاطب انتقال نمی‌یابد. 


حجت الاسلام «جمشید معصومی» استاد دانشگاه و مترجم قرآن، تحصیلات خود را در رشته‌ی فقه و حقوق اسلامی تا اخذ درجه‌ی دکتری تکمیل کرده است. 

این مترجم قرآن تا کنون ده داستان قرآنی را به زبان ساده و به روشی نوین برای کودکان بازنویسی کرده و مجموعه‌ی شعر «شاید عشق» را زیر چاپ دارد.
................................................................................................................................

برگزاری همایش گفتمان دینی با موضوع سیره نبوی در شهرستان بوانات 
گروه شهرستانها: همایش گفتمان دینی با موضوع سیره نبوی با حضور حجت الاسلام دکتر معصومی در محل دبیرستان پسرانه شهید مطهری شهرستان بوانات برگزار شد. 

به گزارش ÷ایگاه اطلاع رسانی فارس نما، در این جلسه که بیست و سوم اسفندماه با حضور گسترده دانش آموزان برگزار شد، حجت الاسلام دکتر معصومی در خصوص سیره نبوی و الگو برداری از پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) سخنانی ایراد نمود. وی در ادامه افزود: اسلام زدگی روزمره بشر را نمی گیرد و با یک ازدواج نصف دین کامل می شود و اسلام می گوید از میان همین اهداف زندگی روزمره باید انسان اوج بگیرد و خود را به اهداف بالا برساند. حجت الاسلام دکتر معصومی اظهار داشت: ما موجودی هستیم در حال عبور نه توقف، و با همین واقعیتهای زندگی به خدا می رسیم در صورتی که ادیان دیگر می خواهند چیزهایی را در زندگی بشر مختل کنند که او را به خدا برسانند. وی بیان کرد: اسلام و پیامبر اکرم (ص) یک آرمانگرای واقع بین است و پیامبر (ص) با همین واقعیتهای زندگی می خواست بشر را به ربوبیت و قرب حق و هر چیزی اراده کند برساند. حجت الاسلام دکتر معصومی گفت: شخصیت ما از درون مثل پیامبر نمی شود، ما به جایی نخواهیم رسید و ما باید باورها و نگاه خود را به عالم درست کنیم تا رفتار ما هم مثل پیامبر شود. انتهای خبر/
...............................................................................................................................................

.  
  سقوط به زمین
پدیدآورنده: علی رستمی پور (مترجم)، جمشید معصومی (بازنویسی)
ناشر: نور الثقلین - 08 خرداد، 1384
قیمت: 5000 ریال
این کتاب از 1 فروشگاه قابل تهیه می باشد.



14.  
  اولین عشق، اولین جنایت
پدیدآورنده: علی رستمی پور (مترجم)، جمشید معصومی (بازنویسی)، افشین آماده (نقاش)
ناشر: نور الثقلین - 08 خرداد، 1384
قیمت: 5000 ریال
این کتاب از 1 فروشگاه قابل تهیه می باشد.



15.  
  بزرگترین ناخدا و عبور از طوفان
پدیدآورنده: علی رستمی پور (مترجم)، جمشید معصومی (بازنویسی)، محبوب حبیب وند (نقاش)
ناشر: نور الثقلین - 11 خرداد، 1384
قیمت: 5000 ریال
این کتاب از 1 فروشگاه قابل تهیه می باشد.



16.  
  زیباترین سفیر عشق
پدیدآورنده: علی رستمی پور (مترجم)، جمشید معصومی (بازنویسی)، محبوب حبیب وند (نقاش)
ناشر: نور الثقلین - 08 خرداد، 1384
قیمت: 5000 ریال
این کتاب از 1 فروشگاه قابل تهیه می باشد.



17.  
  چوپانی که پادشاه شد
پدیدآورنده: علی رستمی پور (مترجم)، جمشید معصومی (بازنویسی)، محبوب حبیب وند (نقاش)
ناشر: نور الثقلین - 11 خرداد، 1384
قیمت: 5000 ریال
این کتاب از 1 فروشگاه قابل تهیه می باشد.



18.  
  ثروتمندترین پیامبر خدا
پدیدآورنده: علی رستمی پور (مترجم)، جمشید معصومی (بازنویسی)، محبوب حبیب وند (نقاش)
ناشر: نور الثقلین - 11 خرداد، 1384
قیمت: 5000 ریال
این کتاب از 1 فروشگاه قابل تهیه می باشد.



19.  
  زیباترین و ثروتمندترین ملکه جهان
پدیدآورنده: علی رستمی پور (مترجم)، جمشید معصومی (بازنویسی)، افشین آماده (نقاش)
ناشر: نور الثقلین - 11 خرداد، 1384
قیمت: 5000 ریال
این کتاب از 1 فروشگاه قابل تهیه می باشد.



20.  
  بهترین دوست خدا
پدیدآورنده: علی رستمی پور (مترجم)، جمشید معصومی (بازنویسی)، افشین آماده (نقاش)
ناشر: نور الثقلین - 08 خرداد، 1384
قیمت: 5000 ریال
این کتاب از 1 فروشگاه قابل تهیه می باشد.
.......................................................................

اخبار دومین جشنواره انتخاب برترین های پژوهشی و نوآوری

طرح جامع و تفضیلی شهر تهران ارائه می شود همزمان با هفته پژوهش و در زمان نمایشگاه «دومین جشنواره انتخاب برترین های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری»، روش تهیه طرح تفضیلی و چگونگی همزمانی آن با طرح جامع جهت آگاهی بازدیدکنندگان ارائه می گردد.
به گزارش «آنا» معاونت شهرسازی و معماری شهرداری به دلیل شرایط حساس و اهمیت فوق العاده طرح تفضیلی کلان شهر تهران در نظر دارد تا غرفه ای واحد و مجزا را در فضای «دومین جشنواره انتخاب برترین های پزوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری» به معرفی و ارائه طرح تفضیلی و طرح جامع و تفضیلی شهر تهران است.

ارزش های دینی در کالبد شهر متجلی می شود شکل رسمی نظام اسلامی سخت افزار نظام و بخش های نرم افزاری نظام شامل تحقق ارزش های دینی در کالبد شهر، مدیریت شهری و رفتار شهروندان است.
دبیر کمیته کاربری کردن دین در حوزه مدیریت شهری با بیان مطلب فوق افزود : به همین منظور نقشی که برای این کمیته در «دومین جشنواره انتخاب برترین های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری» در نظر گرفته شده است، یک نقش فرابخشی است و اصول و مبانی که در این کمیته به دست می آید مبنای عمل و تصمیم گیری و کمیته های دیگر قرار خواهد گرفت.
دکتر جمشید معصومی ادامه داد : ترسیم آرمان شهر دینی و ارائه راهبردهای مناسب جهت وصول به وضع مطلوب از دیگر وظایفی است که در راستای اسناد بالادستی از جمله سند چشم انداز بلند مدت نظام دنبال می شود.
وی گفت : تجلی هویت ایرانی و اسلامی در کالبد شهر، مدیریت شهری و اخلاق شهروندان و نیز تحقق بسترهای توسعه و تعمیق بصیرت دینی مدیران برپایه قرآن و مکتب اهل بیت از ضرورت های نرم افزاری نظام اسلامی که در این جشنواره به آن پرداخته می شود.
..................................................................................................................


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ